Jak na to

Nastavení ventilů na OHV motoru

motor OHV Postup při nastavení ventilů na motorech typu OHV.

Kdo nic nedělá, nic nezkazí … Tak tohle mi příjde jako velmi dobré české pořekadlo hlavně pro lidi, kteří nechtějí pokazit vůbec nic a mají radost, jak jim v životě vše funguje. Prosím tedy tyto lidi, aby raději dál nečetli. Ona každá mince má dvě strany a tak je to i s naším národem. V celém světě se o nás ví, že si umíme se vším poradit a hřeje mne u srdíčka, když mohu všude odpovídat: Jo to víte, zlaté české ručičky.

Stále častěji se objevují dotazy na seřízení vůle ventilů a na postup, jak to udělat. Spousty mých kamarádů mi již několikráte naznačovaly, že by bylo dobré napsat a poodhalit něco z tajů servisních postupů a nenechávat si to jen pro sebe. Tak dobrá. Máte štěstí, právě tu mám jeden motor OHV, který si žádá nastavení ventilů. Vzal jsem tedy do jedné ruky fotoaparát, do druhé nářadí, do třetí ten motor a do čtvrté klávesnici u počítače.

Příprava na přípravu:
Pokud se k motoru na svém stroji dostanete a máte tam dosti místa, nemusíte jej vytahovat z rámu. Já motor vyndaný měl, protože mi ho tak přivezl kamarád na seřízení. Co si teda připravit, abychom kvalitně nastavili ventily?
Klíče příslušné velikosti hlav šroubů.
- nemohu detailně zveřejnit velikosti klíčů, jelikož na různém motoru různé klíče a už slyším ty ohlasy, proč jsem napsal, že je tam desítka, když on ji tam nemá a pod …
Šroubováky
- plochý i křížový na povolení šroubků a krytky
Pořádné kladivo a majzlík
- pro případ, že by nešly povolit ty šrouby :-)
Náplast a obvazy
- to pro jistotu, kdyby jste se tím kladivem špatně trefili :-)
Telefon
- jistota je jistota a záchranka příjde vhod, když se praštíte hodně, nebo si budete muset zavolat psychiatra, až uvidíte, co jste s tím kladivem provedli na tom motoru :-)
Měrky na vůle ventilů
- pokud nemáte, tak kuřáci mají výhodu, stačí cigaretový papírek :-) , raději teda ty měrky
Baterku
- to až budete vejrat do tý díry a nic neuvidíte
Krabici z kartonu, nebo plastovou bedýnku
- opět pro jistotu, kdyby se vám úkon nezdařil a vy byste potřebovali někam uložit zbytky z vašeho motoru :-)
Dosti příprav a jde se na věc.

motor OHV Horní a dolní demontáž:
Při pohledu ze shora se možná bude zdát, že tam něco chybí, ale nezoufejte, je to pod tím víkem. Odšroubujte šrouby, které drží víko a víko opatrně sundejte. Pozor na gumové těsnění, určitě nové nemáte a to původní se přece dá ještě párkrát použít. Byla by škoda peněz jej roztrhnout.

motor OHV motor OHV Tak a právě jste pochopili pocit radosti Kolumbuse, když objevoval Ameriku. Pod víkem se na nás usmívají různá hejblata a šroubky a kdo ví co ještě. Nás ale budou zajímat štelovací ventilové šroubečky zajištěné matičkou. To ale až později.


motor OHV motor OHV V dalším postupu je potřeba odkrýt šroub kliky a magneta, kterým si budete otáčet po zasunutí příslušného klíče. Zde určitě narazíte na problém povolení šroubků, ale musí to dolu stůj co stůj. Já sundal celé víko, abych mohl nafotit to magneto, to ale není opravdu potřeba. Hlavně jsem nechtěl zničit kamarádovi motor, protože mi fakt ty šrouby nešly povolit ani po nahřátí. On ten motor má moc rád a jeho drahá tříčtvrtka by mi už, po zničení jejich motoru, nepřipravila při návštěvě řízky.
motor OHV motor OHV Od řízků postoupíme k dalšímu úkonu a tím je odšroubování menší krytky, kterou budete zvědavě pozorovat pohyb magneta a čekat na příslušnou rysku. Důležité upozornění lidem, kteří nechodí posilovat a nemají moc sil, vyjměte z motoru svíčku, ono to pak půjde točit lehčeji! Ostatním to neprozradíme a necháme je posilovat i při nastavování ventilů.
Nyní máte vše připraveno a můžete začít operovat na ventilových vůlí. Nasadíme si klíč příslušné velikosti na šroub kliky z boku motoru a budeme s ním otáčet proti směru hodinových ručiček. Teda opět chyba, co když máte jiný motor? Lehká odpověď. Točte kam chcete a koukejte do té díry na víku až uvidíte na magnetu šipku a ta vám ukáže kam točit. Tak ještě jednou. Začněte točit klíčem směrem, kam ukazuje ta šipka a při tom stále koukejte do té díry. Objeví se tam dvě rysky vedle sebe a pak ryska a u ní písmeno T, a to je správně. Pootočte s magnetem, aby ryska byla někde uprostřed té díry, co do ní vejráte a můžete nastavovat vůle. POZOR! Nejdříve se přesvěčte, zda jste ve správném natočení a oba ventily jsou ve volném stavu, pokud ne, musíte magnetem otočit o 360 stupňů (pro jistý okruh lidí to znamená, ještě jednou do kola).

Nastavení ventilů:
Operace se zdařila … Ještě vlastně to nastavení. U díry sání karburátoru na vás trčí štelovací šroubek sacího ventilu a u díry na výfuk je štelovací šroubek výfukového ventilu. Opět se omlouvám odborníkům a znalcům ve vědním motorářském oboru za má označení některých součástí motoru. Tato štelovátka jsou jištěna matičkou příslušné velikosti a je potřeba tyto povolit. Tak je povolte a na nic nečekejte, venku je akorát počasí na ježdění a vy to furt nemáte hotové.
motor OHV motor OHV Vsuňte měrku podle obrázku a dotahujte šroubek tak, aby měrka byla pevně sevřená, ale aby se dala vytáhnout bez větší síly. Na to šroubování jsem našel po babičce takový klíček od starých hodin, co se musely každý den natahovat a nedalo se při nich spát, jaký při tikání dělaly rámus. Hodiny už nejsou, ale klíček se hodí na vůle ventilů. Když máte správně dotaženo, zajistěte štelovací šroubeček matičkou, ale musíte stále držet ten šroubek, protože by se vám to dotáhlo společně. Tak a vytáhnout měrku a je to hotovo. Stejný postup použijte na všechny ventily, které na svém motoru najdete, no a pak už nezbývá nic jiného, než všechny dekly a poklopy opět zadeklovat a zaklopit. Opravdu to udělejte, blbě to bez nich vypadá. Nastartujte, pokud se motor rozeběhne, poklepejte se po rameni, pochvalte se a můžete prohlásit, že je zde víc o dalšího čecha se zlatýma rukama.
Na závěr bych chtěl vydat prohlášení, že při této operaci nepřišlo k újmě na zdraví žádné zvířátko a ani žádné nezahynulo. Přeji vám všem mnoho klidných kilometrů s vašimi miláčky. (Myslím tím samozřejmě jen a jen na naše drahé tříčtvrtky a přítulkyně)

Kovboj
PNK motors

| Vydáno dne 25. 02. 2009 | 58532 přečtení | Počet komentářů: 12 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek | Zdroj: PNK motors
Online jsou
Vyhledávání

Vyhledat text

Naše akce
>>> Moto china cup 2010
>>> Moto china cup 2009
>>> Sraz - Baraba 2009
>>> Moto china cup 2008
>>> Sprint 200m minibike&scooter 2008
>>> Baraba 2008 - akce čínských strojů

Created in PHPRS © 2007 - 2013. Programed by: Marty. Desing & programed by: Majaka CZ.