Otázky na Motochina cup a AR cup pro rok 2011
Text autor: Martin Jurčák
Je spousty otazníků kolem dalšího amatérského seriálu závodů Motochina cup pro rok 2011.
Do redakce nám chodí e-maily s dotazy, jak to vlastně letos bude?
Ve fóru se i otevřela diskuze k závodům v roce 2011 a k nám se donesla informace o založení občanského sdružení Amater racing club.
Rozhodli jsme se optat přímo lidí, kteří pro vás amatérské závody připravovali a pořádali a v současné době připravují nějaké změny. Jsou to tři členové přípravného výboru občanského sdružení Amater racing club o. s.:
Hlavní organizátor a pořadatel, který v roce 2008 celé amatérské závody Motochina cup vymyslel a celou dobu je organizuje a pořádá – Kára Jarmil, alias Kovboj.
Hlavní spoluorganizátor a vlastně iniciátor amatérských závodů Motochina cup – Kára Michal, alias Streetboy.
Spoluorganizátor amatérských závodů Motochina cup a hlavní iniciátor nového sdružení Amater racing – Kutta František, alias Mekanik.
- Co vás přivedlo k závodům a proč amatérské Motochina cup?
Kovboj ..:
K závodům mne přivedla má záliba k auto i moto sportu, kterou mám již od dětství, a nyní když je již to mládí pryč, tak si plním svůj dětský sen přes své potomky Michala a Fandu.
A proč zrovna amatérské závody Motochina cup? To je na dlouhé povídání. Je to takový sled náhodných okolností.
Kdysi dávno jsem sám blbnul na předělávaném fichtlovi a můj starší syn Michal si toto období prošel taky. Jezdil s upraveným fichtlem po pískovnách a polních cestách. Pak přišla první pravá kroska, starší číza 516tka, ale v dobrém stavu a chvilku na to Yamaha YZ 125. Zkušenosti však neměl žádné a nikde se ani pořádně nedalo jezdit a já byl spíše na závody aut. Po finančně nákladné opravě jsme motorku prodali a začali pokukovat po něčem jiném a mezitím nám dorůstal můj mladší syn Fanda. Já se začal věnovat dovozu čtyřkolek a pitbike a tím bylo rozhodnuto. Michal osedlal pitbike a Fanda dostal ke třetím narozeninám dětskou čtyřkolku.
V roce 2006 jsme v obci Bechlín udělali ukázku čtyřkolek a pitbike na dětském prázdninovém rozloučení a Michal se poprvé účastnil závodu v Ředhošti. Prosincový Vánoční kapr byl hodně vyhlášený, ale nás prostě zklamalo, že tam nebyla žádná kategorie pro tyhle začínající kluky se slabšími pitbike. Co jsme si tam vyslechli posměšků na čínskou motorku a jiné narážky. Už tam mě popadla myšlenka uspořádání obyčejných závodů pro úplné amatéry a hlavně pro děti.
V roce 2007 jsme začali Fandovi vylepšovat jeho dětskou čtyřkolku a marně hledali, kam bychom mohli s klukama na nějaké ty závody. Bohužel jsme hledali marně. Využil jsem proto opětovné nabídky obce Bechlín na pomoc při pořádání dětského dne v závěru prázdnin a vymínil jsem si ukázkový závod dětí na čtyřkolkách a kluků na pitbike. Mělo to hodně dobrý ohlas a spousta lidí se nás ptala, kdy a kde budeme pořádat další závody. Obec Bechlín sice přislíbila pozemek na trať, ale …
V tomto roce také vznikla myšlenka spuštění diskusního portálu o čínských motorkách a čtyřkolkách. Na různých fórech se číňanům vysmívali a člověk tam pomalu nesměl nic napsat, aby nebyl zasypaný hrubými urážkami a posílání s tou čínskou jeb..u kamsi někam. Tak jsme se s pár nadšenci složili a tento web rozeběhli a dali ho zdarma k používání široké veřejnosti. Díky i tobě marty za programování.
Ke konci roku jsme vynechali Vánočního kapra v Ředhošti, jen jsme se jeli podívat, a ve mně se stále více usadila myšlenka na ty obyčejné amatérské závody.
V roce 2008 v lednu jsem uspořádal s pomocí portálu Motochina takový menší sraz příznivců amatérského ježdění na bývalé pískovně Baraba, kde byla velmi pěkná trénovací motokrosová trať. Sešlo se nás málo, ale o to jsme si to více užili a já se rozhodnul, že ty závody prostě musíme sami uspořádat, pokud si chtějí kluci zazávodit. Stroje jsme měli upravené, ale nebylo kam jet a kde zkusit co to vydrží.
Až mi jeden kamarád poradil, že v Chabařovicích se jezdí takové amatérské závody – Civil moto cross - na malé trati, velice vhodné pro naše stroje. V dubnu jsme tam vyrazili jen s Michalem, protože dětská kategorie pro Fandu tam opět nebyla. Michal jel jako jediný na čínské čtyřkolce v openech. A tady jsem chytil příležitost za vlasy. Došel jsem za organizátorem závodů Civil moto cross, Martinem Fridrichem, a nabídl mu spolupráci, pokud na další závod vyhlásí kategorie pro čínské stroje a pro děti na čtyřkolkách. On byl pro. Já ještě prosadil podporu od serveru Motochina a tím vlastně vznikl zcela nový seriál amatérských závodů Motochina cup. V tomto roce se jeli naše kategorie čtyřikrát v Chabařovicích, jako doplnění závodů Civil moto cross, jednou ve Stříbře jako již náš samostatný závod – zde nám to vyjednal náš velký kamarád a příznivec Honza Jamrych, a ještě jsme uspořádali jeden samostatný závod v říjnu v Bechlíně. Celkem měl tedy nultý ročník Motochina cup 2008 šest závodů. Příjemné bylo, že to mělo velký a příznivý ohlas. Uspořádal jsem také menší slavnostní vyhlášení a na základě kladných ohlasů od jezdců jsem vyhlásil na další rok oficiální první ročník Motochina cup 2009.
Streetboy ..:
K závodům mne přivedla láska k motorsportu.
Od malička se mi strašně líbily hlavně závody bugyn a rallye aut, ale nikdy jsem neměl odvahu do něčeho takového sednout.
Později jsem přešel na druhý stupeň základky, no a tam většina mojich spolužáků, jelikož jsme z vesnice, jezdili hobby motocross. Slovo dalo slovo a najednou jsem jezdil po škole s nimi.
Nejdříve jsem si prošel, jako snad každý kluk, jawu pionýr a později už jsem jel pro svou první čistě zavodní ČZ 125/516. Pak už jsem jezdil na Yamaze YZ 125cc, která byla bohužel tak stará, že se nedala finančně zvládnout údržba, tak šla z baráku.
No a najednou jsem nevěděl na čem jezdit, tak jsem zkusil pitbike.
Absolvoval jsem v roce 2006 závody Hop Trop na Pitbiku ve třídě open a nebylo to nic příjemného, hlavně když pár lidí prostě nepřekousne, když je předjedete na Pitbiku.
Tak jsme začali přemýšlet co udělat proto, aby si i amatéři v ČR mohli pořádně zazávodit a vznikla myšlenka Motochina cup.
Tento cup je dělaný hlavně pro děti a začínající jezdce na 4kolkach, pitbike a motorkách.
Mekanik ..:
K závodům mne přivedl právě Motochina cup. Pátral jsem tenkrát po různých závodech a na pár jsme se šli i podívat, ale všechny na nás byli moc profi a báli jsme se jich zúčastnit jako jezdci. O Motochina cupu jsem se dozvěděl na webu a neměl jsem ponětí, co to je za závody. Přijel jsem na podzimní závody 2008 do Bechlína se svým synem Fandou. Když jsme tam přijeli, vypadli nám oči z důlku. Jeli jsme tam z domněním, že se jedná o srandazávody na louce o pár lidech, ale co jsme viděli nás velice překvapilo. V té době jsme se svým synem nebyli žádní profíci, přesto nám to tam nadmíru sedlo a rozhodli jsme se, že to pojedeme další rok celé.
- Vaše ohlédnutí za minulými ročníky z pohledu organizačního a z pohledu jezdce?
Kovboj ..:
Tak na tuhle otázku asi nejlépe odpoví Michal nebo Franta, jsou to jezdci a současně i spoluorganizátoři. Já jako pořádající mohu konstatovat, že jsem naplnil svou myšlenku amatérských závodů a hlavně, že jsme dali šanci dětem na čtyřkolkách okusit závodní atmosféru. Není jednoduché uspořádat závod a ještě horší je organizovat závody v seriálu na body. Musí se hodně moc věcí zajistit již dopředu a po závodech práce taky nekončí. Nebudu to tady popisovat, každý má možnost si to vyzkoušet a třeba nějaký ten závod uspořádat, nebo ještě lépe seriál závodů.
Za sebe si myslím, že se nám povedlo dostat do podvědomí lidí vyjímečné závody svou jedinečností speciálních kategorií. Velké díky patří i webu www.motochina.cz, který nás vzal pod svá křídla.
Poznal jsem ale za dobu pořádání, že jsme si v té trnité cestě vybrali tu nejtrnitější. Již jenom ten název MOTOCHINA CUP vyvolával a stále vyvolává bouři různých narážek a bezduchých komentářů typu – to musí být hrůza, a plno mrvých závodníků, a mraky rozpadlých strojů, které ani neodstartují – a podobné. Mrzuté také je, že někteří závodníci prohlašují, že se ani nemohou ukázat s pohárama před kamarády, protože je tam ten china název. Spousta závodníků měli zakázaný naše závody od sponzorů právě pro ten název seriálu.
Musel jsem a stále musím překousnout urážky na mou osobu, kdy mne přirovnávají k masovým vrahům a krutovládcům, byl jsem např. nazván dementem s vychlastaným mozkem a přitom alkohol ani moc nepiju. Co si o tom myslet? Snad jen, že je to určitá vizitka úrovně myšlení některých jedinců.
Několikráte jsem si vyslechl, že ty závody neděláme tak, jak to má být, nebo jsem dostal ponaučení, že vlastně ani neumíme závody pořádat, abych pak zjistil, že onen člověk ukradl z webu mnou zpracované propozice, přihlášky k závodům a všeobecné ustanovení k závodům a použil to na závody, které sám pořádá. Tak to asi zase tak špatně neděláme.
Vše tohle ale člověk bere s nadhledem, protože většina ohlasů je kladná a pokud je nějaký návrh na vylepšení těchto amatérských závodů, tak to určitě nezatratíme, a snažíme se to použít na dalším závodě. Je hodně složité skloubit dohromady motokros a čtyřkolky, a ještě složitější to je pokud to děláte pro děti společně s velkými jezdci. Těžko se vybírají tratě aby to vyhovovalo pitbikům a zároveň čtyřkolkám a ještě když máte jen určitý rozpočet na pronájem tratě. Sponzoři vám moc nepomohou, protože to není republika a na nějaké, dle vyjádření spousty z nich, závody o venkovskou husu, nebudou dávat peníze, aby si náhodou neudělali ostudu, že sponzorují ty zatracované čínské stroje.
V prvopočátcích jsme vyhlásili 13 kategorií, ale v roce 2010 jsme to zredukovali na 11 kategorií. Máme kategorie, které se tady v republice ani nikdy nejeli a neměli jsme tedy možnost pobrat rozumy, jak se to má organizovat a museli jsme průběžně dolaďovat propozice a různá technická omezení. Nikdy jsem nechtěl abychom museli přistupovat k závodům formou tvrdých a nekompromisních technických přejímek a jiných zvyklostí z vyšších republikových závodů. Šli jsme svojí cestou.
Chtěl jsem vysloveně amatérské závody pro širokou veřejnost, aby jezdci a rodiče jezdců nemuseli platit příliš vysoké částky a aby každý juniorský závodník byl odměněný. Což se myslím povedlo a všem děkuji i za tu skvělou závodní atmosféru. Tyto závody byly a jsou určeny hlavně pro začínající závodníky, ale i pro ty již pokročilejší, kteří si hned netroufnou na velké republikové závody, ale chtějí si to zkusit a chtějí ochutnat ten pocit závodní atmosféry. Nekažme jim to.
Pokud si někdo myslí, že tyhle závody nesplňují jeho kvalitu výkonu, jistě najde jiné závody, sobě srovnatelné a na vyšší úrovni, kde jeho špičková úroveň dojde uznání.
Streetboy ..:
Tak z pohledu organizačního je to velmi složité. Měli jsme opravdu málo financí pro cup a moc sponzorů nebylo. Znáte to sliby chyby. Takže pár sponzorů nám samozřejmě pomoc přislíbilo, ale nakonec odmítnuli. Ale organizaci jsme se přesto snažili dělat co nejlépe, i když byly nějaké chybky.
Z pohledu jezdce se mi cup moc líbil.
Za sebe mohu říct, že díky tomuto cupu jsem se hodně vyjezdil a posbíral zkušenosti, se kterými teď mohu jezdit i jiné závody. Cup jsem jezdil jak s Pitbikem, tak nyní poslední 2 roky i na čtyřkolce, a to jak na čínské, tak i teď na japonské ve třídě open.
Samozřejmě i jako jezdec jsem pozoroval některé drobné chyby organizace závodu, ale ty jsou prostě všude, i na jiných závodech a často i horší.
Hlavně jsem rád, že tento cup připravuje naše juniory na „prestižnější“ závody a opravdu mne těší, když pak přijedu na jiné závody a vidím ty mladé kluky a holky jak stojí i na bedně, a říkam si „jo jo, tak tyhle začínali u nás na cupu a ve většině případech na čínském stroji“.
Mekanik ..:
Pokud můžu říci za sebe, ozkoušel jsem si obojí a řeknu vám, že jednoduší je být jezdcem. Jako jezdec si zaplatím levné startovné a pak už si to jen užívám a klidně si remcám a nadávám organizátorům a bleju rady s rukama v kapse. Jako jezdec jsem si prošel dvě sezony a musím říci, že za tu dobu jsem zaznamenal obrovský vzestup ve vývoji závodníků i samotných závodů. Někteří se vypracovali natolik, že opustili náš cup a přešli do republikových závodů. To mne těší nejvíce. Tito jezdci dostali šanci si vyzkoušet závodění, zlepšit se a díky tomu se pustit do prestižních závodů. To je myslím dobré.
Být organizátorem je mnohem těžší. To máte dohodnutí tratě, úprava tratě, opáskování tratě, mávači, startéři, počítání, zdravotníci, aparatura, občerstvení, wc, kropení, ceny pro vítěze, ceny pro juniory, vyslechnutí remcalů, vyslechnutí nadávek, závěrečný úklid tratě, odvoz a likvidace odpadu, wc, zaplacení všech výdajů, zpracování výsledků, zaplacení pokut za rozježděné pole vedle tratě atd…., ale přes to všechno věřím, že to má cenu v tom pokračovat.
Už jenom kvůli těm našim zlatým juniorům, na které je radost pohledět pří tom, jak se zlepšují. Je to pro mne velká motivace, když je pak vidím na stupních vítězů tak radostné a pyšné na to, co dokázali.
- Slyšeli jsme o nadcházejících velkých změnách v pořádání amatérských závodů Motochina cup pro rok 2011, co je na tom pravdy, a co s tím má společného Amater racing club o.s. ?
Kovboj..:
Ano je to pravda. Jak říká klasik, vše souvisí se vším. V uplynulých letech pořádání amatérských závodů jsem nikoho moc neotravoval s finanční pomocí a snažil jsem se s okruhem několika přátel a kamarádů tento seriál amatérských závodů vždy nějak zafinancovat a materiálově zabezpečit. Nejde to však do nekonečna a s vývojem závodů stoupaly i finační nároky na uspořádání.
Jak jsem již řekl, sponzoři do takových závodů nechtějí z různých důvodů peníze dát, ale když peníze nejsou, nemohou být ani závody.
Přiznám se, že jsem si chtěl dát přestávku od pořádání seriálu závodů a pro rok 2011 seriál nepořádat, jen pár menších akcí speciálně pro děti. Okruh kamarádů a přátel, kteří pomáhali a podporovali tento seriál, se také zmenšil. Někteří z nich zjistili, že na tom nezbohatnou a jiné postihla hospodářská krize a mají starosti s uživením sebe a své rodiny.
Také zde hraje svou roli tlak z různých médií a okruhu zainteresovaných lidí, kteří odsuzují vše co je čínské aniž by se přijeli podívat, jak to ve skutečnosti s těmi amatéry je.
Toto vše nás přivedlo k myšlence, že tedy změníme trochu systém Motochina cupu. Franta do mě hučel tak dlouho, až jsem podlehl.
Založili jsme občanské sdružení Amater racing club o.s., které bude pořádajícím seriálu závodů amatérských závodníků a převezme štafetu Motochina cupu. V současné době je pracovní název seriálu AR CUP. Dojde i k některým změnám v kategoriích.
Toto združení je otevřené a registrovaní členové si sami mohou ovlivnit kvalitu závodů.
Jsou spuštěny i webové stránky
www.amaterracing.cz
kde se postupně každý zájemce vše dozví.
Streetboy ..:
Jelikož čínských strojů na závodech ubývá, myslím si že z důvodu že se jezdci už ve většině případech vyjezdili a přešli na jiné stroje, tak jsme se rozhodli cup pojmout více profesionálně. AR club se založil hlavně pro amatérské a začínající jezdce, pro které bude také pořádat amatérské závody.
Amater Racing club si vzal pod svá křídla Motochina cup, který přizpůsobil dnešní době a požadavkům současných jezdců. Takže pro upřesnění Motochina cup se v tuto chvíli už jmenuje AR Cup.
AR cup zachová některé původní kategorie a některé přidá. Zároveň některé kategorie zmizí.
AR cup je vlastně „vylepšená“ varianta Motochina cupu, kde počítáme i s jezdci z republiky, takže bude i kategorie pro ně a na druhou stranu budou i kategorie pro úplné začátečníky a amatéry.
Mekanik ..:
Vše důležité již naznačili kolegové, já jen dodám, že myšlenka amatérského a rodinného závodění byla hlavním znakem Motochina cupu a v tomto duchu bude pokračovat i AR Cup.
Cílem AR clubu bude stmelení všech příznivců a nadšenců crossového závodění v jeden celek, který svou silou, nadšením a spoluprací vytvoří dobré zázemí pro malé i velké začínající závodníky. Díky založení AR clubu je budoucnost amatérského závoděním v rukou každého z nás.
- Kdy budou nějaké informace o amatérských závodech pro rok 2011 a na co se tedy můžeme těšit v nadcházející sezoně?
Kovboj ..:
Informace pro závody seriálu AR cup 2011 budou v nejbližší době zveřejněny na stránkách clubu. Čekáme jen na schválení založeného sdružení a na schválení stanov.
No a na co že se můžete těšit v nadcházející sezoně? Nechte se překvapit.
Lehce poodhalím. Pojede se 9 kategorií, desátá je v návrhu, a opět chceme juniory a samozřejmě Baboletky.
Streetboy ..:
Samozřejmě se těšte na seriál amatérských závodů pro všechny vrstvy jezdců.
Informace o závodech se objeví již brzy na stránkách AR clubu.
V současné době sháníme sponzory a zajišťujeme spousty papírování.
Mekanik ..:
Pokud vás to oslovilo jako že dobrý, a máte nějaký nápad, nebo chcete poskytnout pomoc při organizaci, nebo nějak jinak být užiteční, můžete již dnes psát do návštěvní knihy na
www.amaterracing.cz
nebo na email. Každá pomocná ruka je vítána.
Děkujeme za rozhovor a přejeme hodně sil a podpory pro vaše akce.
Za redakci MotochinaCZ
Martin (marty) – zástupce šéfredaktora