X-motos XB 35SW – Showa systém – 250 ccm OHC
Je velmi příjemné sledovat vývoj motocyklové výroby známých čínských značek. Pokrok a zlepšení je znát každým rokem a každým novým modelem. Tentokráte nás zaujala novinka od čínské firmy X-motos a to vylepšený model XB-35. Původní model XB-35B se k nám na trh dostal na konci roku 2007 a je v nabídkách u spousty různých prodejců i v současnosti.
Na první montáž:
Nechtěli jsme se připravit o ten krásný požitek sestavit si motorku a tím si dokázat, že nepotřebujeme žádného specialistu na montáže. Také vlastně chceme ukázat všem kupujícím, že je to opravdu jednoduché a není na montáži žádná velká věda. Společnost
PNK motors
nám zapůjčili hned motorky dvě. Oranžovou a černou. Asi nemají kdo by jim montoval, tak proto tolik ochoty. No nic, jak jsem již konstatoval, chtěli jsme to od úplného začátku, tak proč ne dvojitě. Alespoň zjistíme jak je to s tím rčením, že co kus, to originál.
Konec řečí a jde se na to. Jako první jsme popadli tu oranžovou, byli jsme zvědaví, jestli se v číně nespletli a nezabalili tam kátéemku. Nespletli se, ale i tak nás vzhled příjemně překvapil. Trošku jsme zápolili se šroubem a matkou na spodním držení přepákování, byl nějak divně ohnutý a ani velké kladivo jej tam nenatlačilo. Nevadí, máme český šroub a překvapivě tam pasoval, takže se věc zdárně podařila a motorka stála v celé své velikosti na dílně. Nalít benzín bylo otázkou okamžiku a už nic nebránilo nastartování. Ale ouvej, krabička od baterie zela prázdnotou, jen nálev tam byl. Kde je tedy baterie? A sláva, je pod sedlem, ale proč zůstal nálev? To zjistíme, když baterii vyndáme a raději překontrolujeme. Pokud se chcete dostat na baterii, musí se odšroubovat sedačka, jinak to prostě nejde. Baterka byla zapojená, ale nalitá samozřejmě nebyla. Nalít, vše opět smontovat a jde se na to.
Tak ne, nebudeme startovat, hezky si smontujeme i tu druhou černou a pak můžeme porovnávat a jezdit. Tady byla montáž skutečně bez jediného zádrhelu, jen s tou baterií jsme se již poučili a tak jsme rovnou tu sedačku oddělali a baterku nalili. Tak nalít benzín a jde se opravdu na to.
Na první pohled:
Dvě stejné motorky a při tom každá jiná. Oranžovka měla černý matovaný rám a černé ráfky na kolech. Ohýbací páčky u spojky a brzdy má ve zlaté barvě a i víčko na nádrži se pyšnilo zlatou barvou, taktéž řadička a šponováky řetězu. Černá motorka měla rám stříbrný a stříbrné i ráfky kol. Páčky ve vínové barvě neměly chybu, jen ty zlaté další doplňky trošku rušily celkově příznivý dojem. Zde se nám různily názory o lepším vzhledu, já se zakoukal do té černé, protože působila velmi elegantně. Ale je to věc názoru každého z nás jednotlivě. Ostatní byli pro oranžovou.
Pokud začnu od řízení, tak zde nemáme žádné větší výhrady. Řídítka si stejně spousta lidí vymění za lepší, ale i ty co tam jsou fungovaly a na rekreační nebo běžné ježdění po cestách a loukách jsou dostačující. Zkrátka tak akorát. Jako skutečná lahůdka jsou alu páčky. Je zde použita ohýbací technika proti zlomení při pádu a jsou vytvarované, že přirozeně padnou do ruky. Jezdec nemusí tolik natahovat prsty a po seřízení chodu jsem zlehka jen dva prstíky používal. A potěšující pro mne je rychlopal s kladkou, který nemusíte obtáčet pro maximální výkon několikráte kolem dokola.
Plasty sedí u sebe bez viditelných mezer, jen některé kousky bych asi viděl jinak. Například přední blatník. Je na něm další průhledný plast, který tvoří jakousi kapsu pro vkládání různých obrázků, třeba druhé vaší motorky, nebo někoho jiného. Co to však způsobí při pádu a prasknutí, nedovedu si představit a vzhledem k vlastní bezpečnosti, jsem to nezkoušel. Již jsem nohu i ruku rozříznutou měl. Dá se to však sundat a nikde není psáno, že to tam musí být. Tento průhledný plastový díl naleznete taktéž na tabulce pod řidítky, ale tam to pro změnu musím pochválit. Kdo jezdí závody, jistě mi dá za pravdu, že se stane dosti často, že má stejné startovní číslo a je to potřeba rychle řešit, no a tady stačí kus papíru, namalovat číslo a vložit do té kapsy. Celková kvalita použitých plastů se neustále lepší a na tomto modelu byly pružné a vcelku dobře ohýbací, o křehkosti a lámavosti nemůže být ani řeč.
Rám je na čínu čistě a dost kvalitně zpracovaný, sváry jsou už hodně na profesionální úrovni a nejen že se zdál pevný, ale po celou dobu testu se nikde neohnul a ani neprasknul. A to jsme tu motorku na dráze nešetřili a dávali jí zabrat. Zadní kyvná vidlice je vnitřně uložena v jehličkových ložiskách a o její tlumení se stará centrální olejový tlumič s možností dofuku tlaku a všelijakého doštelování tuhosti pružiny a regulace zdvihu. Centrální tlumič je uchycen přepákováním a musím zde opět čínské inženýry pochválit, protože oproti předchozím modelům je přepákování zcela funkční a není nic křivé.
Přední masivní tlumiče jsou stále oblíbenějšího typu upside-down a výrobce X-motos udává, že jsou typu Showa 37 mm. Na můj vkus měly příliš krátký chod a byly hodně na měkko a při doskokách si přední kolo škrtalo o blatník a o koleno výfuku. Žádný problém, výrobce udává, že veškeré náplně a nastavení jsou převozní a v základu a doporučují přenastavit dle vlastní potřeby. Však proto jsou ty tlumiče plně štelovací. Ještě jsme v nich vyměnili i olej, protože se nám ten stávající moc nepozdával a stejně ho tam bylo nějak málo. Přitvrdit pružiny a nalít ten olej je fakt dílem několika minut a musím uznat, že to pak nemá chybu. Motorka se při skokách chovala naprosto suverénně a vysloužila si tím naši pochvalu.
Na první jízdu:
Osedlat, zkrotit a vyrazit, toto mne okamžitě napadlo při prvním rozjezdu na této dvěstěpadesátce. Start je možný elektrickým startérem, nebo našlapávačkou, ale jednodušší způsob je ten startovací čudlík. Motor se ozve bručivým až mírně dutým burácením a zvuk se pěkně rozléhá i díky nově zpracovanému výfuku. Motor jde za plynem od spoda až do vrchu a to hlavně díky novému použitému typu od firmy Loncin. Jedná se o vzduchem chlazený motor typu OHC jehož plnou funkčnost po celou dobu testu hodnotíme za jedna s hvězdičkou.
Já byl přímo unešený, ať jsem zařadil jakoukoliv rychlost, motor zatáhnul a motorka stále měla tendenci jít na zadní, neznalo to kopec a i při mé větší tělesné váze nad sto kilo se motorka nezadýchávala. Hodně tomu napomáhal i použitý 30 mm karburátor, na kterém jsme našli nápis Mikuni – made in Japan, a který již od výrobce byl docela dobře nastavený a okamžitě funkční, bez nějakého dolaďování. On výkon 14,7 kW při 6500 ot. také není k zahození a bylo to opravdu za jízdy k poznání.
Zadní i přední hydraulické kotoučové brzdy dostatečně plnily svou funkci a nikdy nás nikoho nenechaly ve štychu. Řazení šlo lehce a přesně, pětistupňová převodovka je ale dost krátká a tak jsem tam vlastně ty kvalty nakopal během malé chvilky, ale s použitým výkonným motorem to vůbec nevadilo. Ono to vlastně je pořád tak nějak v zátahu a to se mi velice zamlouvalo. Kdo by chtěl ale trošku delší chod, dá se po našich zkušenostech vyměnit řetězové kolečko v motoru za větší o jeden zub. Plně to postačí a poznáte značný jízdní rozdíl.
Na první závěr:
Celkový chlapácký vzhled nové motorky X-motos XB-35SW na kolech 21“ a 18“ podtrhuje i zajímavý design. Musíme pochválit vývoj, kde se již nejedná o takovou tu vysokou a nepřirozeně zkrácenou motorku, jak to bývalo u předcházejících modelů. Jde zatím o nejzdařilejší pokus přiblížit se k profesionalitě a dodat zákazníkovi opravdu lepší novinku s mnoha moderníma prvkama. Prohlašuji, že po celou dobu testu se nic neohnulo, nic neprasklo a nepovolily se žádné šrouby.
V průběhu několika pár posledních let jsme měli možnost testů i ostatních modelů a můžeme opravdu srovnávat:
XB-31 OHV – dobrý počáteční pokus o dospěláckou motorku, kde bylo ještě mnoho dětských nemocí a motory prostě nechtěly vydat svůj celý výkon
XB-31 H2O – o dost vylepšená verze s novým OHC motorem vodou chlazeným, ale ponechaný ve starém podvozku
XB-35B – první vzduchem chlazený OHC motor, ale stále méně funkční konstrukcí
XB-35SW – zcela nová konstrukce a vylepšený motor vzduchem chlazený OHC s využitím nových technologií, směřující k maximálnímu výkonu
technická data
zde >>>
Další fotografie ve fotogalerii
zde >>>