UTV
pracovní čtyřkolka se sklápěčkou
Je to čtyřkolka nebo to není čtyřkolka? Je to auto nebo to není auto?
Byl jsem požádán jedním kamarádem, jestli bych nemohl sehnat čtyřkolku s valníčkem. Zapátral jsem v paměti, kde že jsem tyto mašiny viděl a už jsme jeli. No co, spojíme dobré s užitečným, koupíme stroj a já udělám test. Cesta proběhla poklidně a již parkujeme před halou firmy HSUN – generální importér pro Evropu. Vše bylo naprosto dokonalé. Po zazvonění nám přišel otevřít čínský obchodník a po lámaném (čínský dialekt v angličtině je hrozná věc) vysvětlení, co že to chceme, nás vpustil do haly. Musím přiznat, že jsem teda koukal jak puk. Mnoho skůtrů různých kubatur, hodně čtyřkolek a ještě víc náhradních dílů. Nikde ale žádný valníkový stroj.
Optali jsme se na to UTV a čínský obchodník nás s úsměvem a mírnou úklonou dovedl na nakládací rampu, kde se právě jeden kousek montoval. Z jeho vysvětlení jsem pochopil, že jim dorazil tento jeden kus jako ukázkový, ale pokud ho opravdu chceme koupit, není problém. Samozřejmě jme ho chtěli.
Už jsem byl natěšený, jak jim to tam projedu a prozkoumám různé tajnosti poschovávané pod kapotou. Dostali jsme občerstvení – doporučuji, kafe si u nich nedávejte, ještě po týdnu jsem měl srolovaný jazyk a mžitky před očima. Naštěstí jsem nemusel dopíjet, protože přišel jakýsi montážník a prohlásil, že je smontováno. Hurá jde se jezdit. Fotoaparát v jedné ruce a batoh se svačinou v ruce druhé, jsem se přesunul k nakládací rampě. Tam už na nás čekal jiný čínský obchodník. Později jsem se dověděl, že je to sám nejvyšší boss. Mluvil teda ještě hůř než ten první, ale těch pár slov, co jsem pochytil, stačilo. Vše nám ukázal a vysvětlil funkčnost páček, klíčku v zapalování a ochranného rámu nad vozidlem. Chyběla sice ještě střecha a přední plexi, ale to nám prý naloží zvlášť, aby se něco nerozbilo.
Boss z Číny nasedl a jal se startovat. Startér s motorem točil jak blázen, jen to nechtělo naskočit. Tak znova a … zase nic. Jeho šikmé oči se mírně narovnaly a něco začal drmolit čínsky. Asi motoru vyhrožoval, že pokud nenaskočí, nebude na rýži. A stále nic. Tak ne, nevyhrožoval, ale asi volal toho druhého číňana, aby mu poradil. Nerozuměl jsem jim, ale dle posunků jsem pochopil, že radí bossovi, aby otočil klíčkem. No dobrá rada nad zlato, tak klíčkem otočil i startér znova točil, ale motor ne a ne naskočit. Již jsem chtěl opatrně naznačit něco o benzínu, ale nedostal jsem se k tomu. Oba číňani něco zahalekali do haly a objevil se onen montážník s kanistrem v ruce. Odvíčkoval nádrž a pohledem zjistil, že tam asi benzín je, protože nic nenalil a nádobu odložil. Opětovné otočení klíčkem a… zase nic. Pak šikovné ruce a montážník zabodoval. Zahejbal řadící pákou a s úsměvem prohlásil, že tam musí být neutrál, jinak to nechytne. Skutečně to tak bylo. Otočení klíčkem a motor vrčí. Nádherný zvuk. Asi si ji taky pořídím. Vrčení se podobá přicházející bouřce, utlumené polštářem na hlavě z důvodu většího bezpečí před přírodním živlem. Boss vystoupil a s úklonou nám uvolnil sedačky na projetí. Zádrhel však nastal, nebylo možné, abychom jeli sami. Takže jen kamarád a zástupce bosse jako hlídač. Já fotil.
UTV byl osazen jedno ventilovým čtyřtaktem o obsahu 500 kubíků, přesněji 471 ccm, vodou chlazený. Zátah by tam byl, jen nevím, jak s nákladem, protože jsme jezdili s prázdným valníkem, ale 17KW při 5ti tis otáčkách je asi dostatečných. Zapalování CDI, jak jinak, a elektrický startér, což jsme viděli, že funguje. Do nádrže se vejde až 29 litrů benzínu a celkově 521 kg hmotnost taky není k zahození. Délka 3010mm a šíře vozidla 1840 mm, kola 1890 mm, světlá výška 245 mm. Kola jsou 12 palců a pneumatiky mají terénní vzorek, však to byl na silnici hukot. Prostě paráda, 4x4 a dělená náprava, to se to bude jezdit do lesa na dříví. Určitě bych doporučil i myslivcům na vození krmení zvěři do krmelců a pro lepší nahánění nezodpovědných motorkářů a čtyřkolkářů pohybujících se na svých miláčcích tam, kde to není povoleno.
Baterie se nachází pod sedačkou spolujezdce a je to 12V a 35Ah. V katalogu jsem si přečetl, že to má jako doplněk možnost autorádia a skutečně tam prostor pro něj je. Našel jsem i zásuvku pro zapalovač nebo pro nabíjecí kabele k mobilnímu telefonu nebo i jiných elektronických součástí (antiradar apod…). Palubka je jednoduchá s odkládacím, zavíracím prostorem, vše v plastu a docela pěkně spasovaném. Zatím nic nevrzalo a vše k sobě patřilo.
Jízda byla krátká a tak co o tom napsat. Jelo to dopředu, dozadu, volantem se dalo točit a kola jej poslouchala. Valník jsme sklopili a opět vrátili zpět. Nepočítejte s žádnou hydraulikou, vše hezky ručně. Pérování je tvrdé, ale dá se nastavit, však až pojedu pro tvárnice na stavbu, tak budou pružit akorát. UTV je s homologací a může jezdit i po našich silnicích. Veškeré papíry jsme dostali po zaplacení domluvené částky.
Čekání na nezbytné papíry jsme trávili v příjemné pohodě u dalšího občerstvení, které podával sám boss a bylo mu divné, že jako Čech a Evropan nechci kávu. Abych neurazil, přál jsem si bublinkovou vodu a těšil jsem se na domov, kde si kávu určitě dám. Bublinky asi došly, ale voda z petky je taky dobrá. Vše vyrovnáno, papíry držíme v ruce, tak jdeme nakládat.
Na parkovišti dodavatelé chvilku hledali náš kamion kam se bude nakládat UTVéčko a když jsme jim ukázali dodávku, prohlásili, že je to nemožné. Prý se to tam nevejde. To však neznají naše zlaté české ručičky a umění českých mistrů. Funkčnost ochranného rámu jsme znali a tak nebránilo nic tomu, abychom jej odmontovali. Zhostil se toho jejich montážník s poznámkou, že ho tam teda nemusel montovat. Šrouby povolit, vytáhnout z příslušných děr a pak vysadit ten rám. Nejde to. Někde se to kříží. Pomohlo velké kladivo a doma to stříkneme sprejem, stejně se nám ta barva rámu nelíbí. Boss s pomocníkem nesou jakousi velkou bednu, aha to přední plexi. Opatrně rozbalujeme a zjistili jsme prasklinu o délce 3 cm na spodním okraji. Ukazujeme, že tohle nechceme, ať dají jiné. Boss se omlouvá, jiné nemají, ale dá slevu a prý to stejně nebude vidět, protože tam je to ještě překryto ochrannou lištou. No co, bereme, když není jiné a věříme bossovi. Tak už jen dokázat, že stroj do té dodávky naložíme. Kola UTV jsou přesně od boku do boku, to bylo dobré, ale nejvíc problémů nám nadělaly ty vnitřní vystouplé blatníky v dodávce. Nakonec jsme to tam dostali a vysloužili jsme si mnohačetné obdivné poplácání od obou čínských pánů, kteří nám při nakládce byli velkou pozorovací oporou. Třeba mají sílu pohledu očí. Střechu nenašli ani po dlouhém pátrání a tak slib, že určitě dodají příště. Stejně je teplo, tak na co střecha, že?
Omlouvám se všem, že tento článek není úplným testem, ale někdy příště určitě napíšeme naše poznatky z provozu tohoto zajímavého stroje. Firma HSUN produkuje UTV se třemi druhy motorů 500 ccm, 600 ccm a 700 ccm a doufám, že budeme mít příležitost otestovat všechny a porovnat sílu a jízdní vlastnosti.