Zvýšení výkonu na padesátce
Text a foto: Kovboj |
Je stále větší okruh lidí, co si pořídí nějaké to přibližovadlo z rodiny motorek, scooterů nebo mopedů a v současné době i stále více oblíbenějších čtyřkolek. Bohužel ne každý má prostředky nebo spíše zájem na zakoupení nějakého silného děla, co letí jako neřízená střela. Drtivá většina běžných uživatelů, co potřebuje laciný stroj pro přesun z bodu A do bodu B a zpět, ani žádný silný stroj nepotřebuje. Je spousta lidí, kteří jsou též limitovaní zákonem maximálně povolenou hranicí 50-ti kubíků motoru s maximálně povolenou rychlostí do 45 km/hod. Jenže po zakoupení takové motorky najednou zjistíte, že to fakt nejede a s jezdcem ztepilejší postavy to má problém vyjet příkrejší kopec. V tu chvíli vyvstane otázka. Co dál?
Určitě jste u prodeje své vysněné padinky vyslechli od prodávajícího sluchu ladícího ponaučení, že když vám výkon nebude dostačovat, dá se bez problémů zvýšit a skoro nic to stát nebude. Stačí jen přetryskovat, nastavit sání a podobné odborné terminologije. Když však k tomu dojde a vy se rozhodnete pro zvětšení výkonu svého motorového miláčka, náhle zjistíte, že vše růžové není zase až tak růžové.
Rád bych vám touto cestou trošku pomohl a podal informace, co se s tím dá dělat a co by jste neměli opomenout. Zaměřím se zde na velmi oblíbené čtyřtaktní motory OHC s ležatým válcem, používaných v současné době v hojném počtu v pitbike, dětských čtyřkolkách, v motorkách a mopedech.
V první řadě vás však musím nejdříve upozornit, že všechny mé rady jsou pouze informativního charakteru a v žádném případě nejsou nabádáním k porušováním zákonů a pravidel. To co si uděláte se svým motorem je jenom vaše věc a vaše odpovědnost. Některé úpravy provedené neodborně mohou také poničit váš motor a nebo ohrozit zdraví vaše nebo ostatních účastníků provozování takto upraveného stroje. A vždy mějte na paměti, že jakékoliv úpravy jsou určitým zásahem do konstrukce dané výrobcem.
Základní stavební kámen – teda vlastně motor:
Na trhu je více typů motorů od různých výrobců a existuje pěkná řádka prodejců, kteří z neznalosti dělají trošku větší džungli v informacích o těchto motorech. Nebudu zde popisovat motory, zaměříme se pouze na obecné informace potřebné pro naše úpravy.
Velmi zjednodušeně řečeno, existují vlastně dva typy motorů slabší kubatůry.
Rozdíl je ve velikosti díry v karterech pro vložku válce a rozteče šteftů na kterých je válec a hlava motoru.
Pokud náhodou patříte do skupiny těch, kteří mají tu rozteč menší a i menší díru v karterech, pak jste velmi limitováni a o moc ten váš motor neposílíte. Zde z padinky dosáhnete maxima 86 ccm – ale i to je již dostatečný skok.
Možná máte otázku, proč teda nekoupit někde silnější motor a prostě jednoduše ho tam dát? Odpověď je jednoduchá. Zmínil jsem se o typu motoru. Pokud motorku provozujete na pozemních komunikacích a máte SPZ, pak právě ten typ je rozhodující. Je to vyražené na bloku karteru a je to zapsáno v technickém průkazu. Motor je sice vedený již jako náhradní díl, ale pokud ho chcete vyměnit, tak jedině při zachování stejného typu. No a to byste si opět koupili ten s menší dírou v karterech. Takže slepá ulice.
Velice dobré motory jsou tedy ty s větší dírou v karterech, zde je vlastně vše řešeno silnější vložkou válce. Pokud tedy vlastníte takovýto motor, jste ti šťastnější a máte více možností na zvýšení výkonu motoru při zachování stejného typu.
Někdy stačí i málo k radosti motoru:
Takové jednoduché zvýšení výkonu motoru se opravdu dá udělat i jinou tryskou v karburátoru, ale aby to mělo ten správný efekt, měli byste se držet pár pravidel:
- Pokud máte ten malý karburátor, osazovaný do většiny padesátkových strojů, tak to s tou větší tryskou moc nevylepšíte a je potřeba sehnat karburátor jiný s větším difuzorem
- Pokud teda máte ten správný karburátor, tak je pořeba dát otevřené sání, většina padinek je osazována vzduchovým filtrem, který sám o sobě omezuje chod motoru. Je to plastový kruhový nebo hranatý malý box s molitanovou vložkou uvnitř a s malou, ale dlouhou přívodovou hadicí ke karburátoru.
- A ještě je dobré vyměnit to hubené kolínko od karburátoru ke hlavě motoru za silnější a lépe průchozí.
- dávejte pozor , aby jste to s tím zvětšením karburátoru a zvětšením hlavní trysky nepřehnali. Začalo by se vám to tkzv. ulévat a motor by se při vytočení začal dusit.
Po těchto drobných úpravách váš motor půjde lépe za plynem, bude lépe zatahovat a bude mít větší sílu po rovině i do kopce, ale zázraky neočekávejte.
Klika, píst, válec, vrtání, zdvih, hlava … až jde z toho hlava kolem:
Pokud se nespokojíte jen s pouhou úpravou karburátoru a chcete ještě lepší výkon a dravost svého motoru, pak musíte jít cestou výměny určitých součástí motoru. Dnes moderně řečeno – nasadíte na motor KIT.
Pokud nechcete půlit motor a měnit i kliku, pak stačí na tu vaší stávající nasadit větší píst – většinou tam pasuje pro 70 až 82 ccm, dát odpovídající válec a opět sestavit a je hotovo. Jenže to nebude asi to správné žihadlo co jste chtěli. Nespokojíte se přece s tímto málem, chcete jistě trhat asfalt na silnici.
Řešením je tedy i výměna kliky a to musíte motor rozpůlit. Nyní je na čase si říct, co vlastně pořád mám s tou klikou a proč ji měnit? Vše souvisí se vším a jednoduše řečeno tou klikou uděláme větší zdvih a jsme na dobré cestě ke zvýšení objemu motoru. Ve škole nás učili, že plocha pístu vynásobená zdvihem nám řekne jaký objem ten motor bude mít. Pokud uvedu příklad, tak bychom mohli výkonově zvětšit objem padesátkového motoru, z běžně dostupných dílů v současné době na trhu, až na 130,5 ccm. A jak toho docílíme? Snadno, jen si koupíme pár základních dílů:
Píst 54 mm s odpovídajícím čepem pro kliku
Kroužky pro tento píst
Válec pro vrtání 54 mm
Hlava pro válec 54 mm
Rozvodový řetízek
Klika s odpovídajícím otvorem pro pístní čep se zdvihem 57 mm
Těsnění a delší štefty pro válec a hlavu.
Tak a jdem to spočítat:
Plocha pístu je (Pí x r2)
r2 je vlastně 27 mm x 27 mm = 729 a toto ještě krát 3,14 = 2289,06
Tuto plochu vynásobíme zdvihem 57 mm = 130476,42
Výsledek je v kubických milimetrech tak to předěláme do kubických centimetrů a konečný výsledek je 130,47642 ccm.
Tak to už je snad dobrý výkon na předělané padince. Jenže tím nekončíme. Sílu jsme motoru udělali, ale musíme ho také náležitě nakrmit dostatečnou palivovou potravou (takže pořádný karburátor) s dostatečným přísunem vzduchu (takže pořádný vzduchový filtr) a s dostatečným odvodem výfukových splodin (takže pořádný svod výfuku a vytuněná koncovka výfuku). Je nutná též výměna CDIčka. Také by stálo za úvahu změna poměru řetězové sady, abyste ten silnější motor zbytečně nepřetáčeli, tím se zkracuje jeho životnost. Také je na zvážení využití různých chladících možností pro motor – většinou olejové chladiče přidávané na hlavu motoru. Je jen na vás, co svému motoru dopřejete.
Na trhu existují různé kity pro zvýšení objemu vašeho motoru, ale chci vás ještě upozornit na jeden velmi zásadní faktor limitující zvětšování výkonové síly motoru. Tím je celková stabilita a pevnost rámu vašeho stroje a funkčnost podvozku – tlumiče, nápravy, kola, pneumatiky apod. Mohlo by se vám stát, že motor bude skutečně trhat asfalt na silnici, ale nevydrží to pevnost rámu, nebo nedokáží brzdy stavěné na výkon padesátky včas ubrzdit vaší rychlou nakitovanou střelu a důsledek by mohl být katastrofální.
Přeji vám mnoho ujetých kilometrů bez nehod a budu rád, když mé rady vám pomohou ke zlepšení svého miláčka.