Úprava - Shineray 250STIXE - díl 2.
Text a foto: Kovboj
V dalším pokračování miniseriálu o předělávkách a úpravách čtyřkolky Shineray 250STIXE se vrhneme na sundání nábojů ze zadní osy a úprav na kyvce, rámu a předělání řízení.
Vše o této předělávce nám do redakce dodala Cítovská firma PNK motors – Kovboj racing
Rám a kyvka:
Po celkovém rozebrání čtyřkolky musí nutně dojít ke kompletní prohlídce nosného rámu, držení motoru, řízení, kyvné vidlice a velký důraz klademe na kontrolu ložisek v zadních nábojích a u předních kol. Jde především o naší bezpečnost.
Při kontrole rámu jsem přišel na několik hrubých nedostatků a nebezpečně udělaných oprav. Některému z původních majitelů zřejmě prasklo držení motoru a bylo vidět, že i rám byl zřejmě prasklý na několika místech. Oprava svařením není složitá záležitost, jen prosím některé opraváře, když už chtějí něco zavařit, tak pořádně. Nelze dát k sobě dva kusy a svařit je povrchově styl bambule – čím větší, tím větší pevnost. Mohu-li vám poradit, tak takhle to nedělejte. Tento svár dlouho nevydrží a je tím pádem zbytečná práce. Je potřeba trošku to od sebe odtáhnout, zešikmit hrany, aby se materiál při sváření propojil nejen z venku, a pak se to dá krásně do hladka vybrousit a hlavně to něco vydrží.
Kyvná vidlice měla na spodní straně díru jak vrata do stodoly od nenapnutého řetězu. Původní majitel asi zřejmě nepokládal za nutné řetěz došponovávat. Je lepší nasadit na kyvku kluznou pryžovou krytku, kterou můžete vždy po nějakém čase vyměnit a hlavně si hlídat napnutí řetězu. Kyvku jsme opravili a vybrousili. Chceme to dát na komaxit, tak aby ta barva nebyla hrbatá.
Výměna ložisek v zadních nábojích a stažení nábojů z nápravy:
Hodně lidí má dotazy, jak jednoduše sundat ty náboje z nápravy. Je na to několik způsobů a rád bych vám doporučil jeden, který mě naučil jeden můj starší kamarád.
Nejdříve si celou nápravu odendáme z kyvky. Přez náboje jsou držáky, které drží čtyři šrouby, odšroubujte je a celá náprava jde krásně vyndat. Samozřejmě musíte mít sundaný řetěz z rozety a odšroubovaný brzdič. Pokud jste si nechali na nápravě kola, je potřeba je sundat. Odšroubujte centrální matku, co drží náboj kola a kolo sundejte i s tím nábojem. Na nápravě jsou z každé strany dvě jistící matky, které drží osu v náboji. Povolte je, ale pozor !!! z jedné strany do prava a na straně druhé musíte do leva. No a máte připraveno na stažení nábojů.
Při pokusech o sundání náboje z nápravy nedělejte začátečnickou chybu a nesnažte se vymlátit kladivem osu z nábojů. Musíte sundavat náboj z osy. A to je ten fígl, který jsem se naučil. Není potřeba žádného stahováku ani žádné kladivo, prostě tu nápravu vezmu a hezky s ní praštím kolmo k zemi o nějaký pevný, ale pružný podklad abychom nezničili závit na konci osy. Já na to mám kus duralu. Náboj odstředivou silou sjede sám. Pokud se náboji nechce dolu, jako mě se to stalo, protože bylo zarezlé a rozpadlé ložisko, prostříkněte to nějakým uvolňovacím sprejem nebo olejem a po chvilce to třísknutí o podložku zopakujte.
Tento způsob stahování nábojů se nám velmi osvědčil. Pokud do toho budete mlátit kladivem, může vám náboj prasknou, jak je ukázáno na obrázku. Stačily tři větší rány kladivem a náboj je na vyhození.
Nyní vyměníme ložiska. Já zjistil jedno ložisko úplně rozmašírované a další bylo zrezlé a i zbytky písku se pod guferem našly. To jak původní majitel brodil a pak opral čtyřkolku wapkou. Všechen bordel se tlakem vody dostane přímo do ložisek a pokud včas nevyměníte, může dojít i k zadření ložiska a následnému ukroucení a zlomení osy. Při vytloukání ložisek dbejte na rovnoměrnost po celém obvodě, jinak se vám ložisko zkříží a nebude se mu chtít ven ani po nasazení hrubého násilí.
Při vsazování ložisek nových vždy dbejte toho, abyste netloukli na střed, nebo do kuliček, ale vždy po vnějším pouzdře a opět rovnoměrně. Nejlépe je najít průměrově odpovídající trubku a tou ložisko lehce natlučete kladivem. Profesionálové nyní prominou, vím že existují lisy, ale já zde popisuji domácí prostředí běžného uživatele čtyřkolky. Pozor, nezapomeňte mezi ložiska vsunout rozpěrnou trubku.
Nandání nábojů na osu můžete udělat opět odstředivým úderem na podložku nebo rovnoměrným poklepem kladiva přez nějaké tvrdé dřevo.
Předělání kloubku tyče řízení:
Tento typ čtyřkolky má na konci tyče řízení vsazený kulový čep, který po nějaké době povolí a dosti často se stává, že se i vytrhne. Zde již byl hodně vymlácený a měl velkou vůli. Nový tam zalisovat sice jde, ale musí se vynaložit mnoho zbytečného úsilí. Šli jsme na to od lesa a vymysleli jsme, že čep úplně odstraníme a nahradíme ho klasickým trnem se závitem, který opřeme o ložisko. Museli jsme ale předělat usazení tyče řízení a navařit pouzdro pro ložisko, ale fakt to za to stojí a řízení jde zlehka. Také tímto odstraníme problém vytrženého čepu řízení při jízdě. Myslím si, že původní způsob uchycení čepu je hodně nebezpečný a jezdec by mohl být na silnici velmi nemile překvapený, když při zatočení by čtyřkolka jela stále rovně.
Příště vám popíši výměnu pístu, kontrolu válce a motor usadíme do motorové stolice a trošku ho poladíme.
.
Tak ahoj - Kovboj