ATV Patriot 300 - Malý … velký … pracovní …

>, Téma: Redakční testy, recenze, Zdroj: Kovboj racing, Vydáno dne: 11. 03. 2009

Patriot 300 Test čtyřkolky PATRIOT 300 od společnosti V.D.O. MOTO

Vstávat a jde se do práce. Práce šlechtí … a když ještě k tomu člověk má pracovní čtyřkolku, tak by se dalo prohlásit, že je práce zábavou.
Přinášíme vám krátký test pracovního tříkila od Bashanů, které uvedla na náš trh západočeská firma V.D.O. MOTO pod obchodním názvem PATRIOT 300.

Podobnost čistě náhodná:
V úvodu bych si rád položil otázku vzniku vzhledu této čtyřkolky. Celkově na nás všechny působí totiž dojem, že čínský výrobce, firma Bashan, má jednoznačně oblíbenou značku Polaris a design svých čtyřkolek, v neposlední době, vytváří podle této značky. Ale řekněme si to na rovinu, tato podobnost je asi čistě náhodná.
Patriot 300 patří mezi kategorii pracovních čtyřkolek, kde je vlastní vzhled podřízen více k užitkovosti a variabilitě funkčnosti pro různé pracovní účely s možností jízdy ve střídavě obtížném terénu. Sportovní využití bych tady asi moc nehledal, ačkoliv na závodní dráze jsme ho prohnali a musím pochválit, jak to dobře zvládal.
Patriot 300 Čtyřkolka má dostatek ploch k uložení a naložení čehokoliv a ještě se tam dva jezdci v pohodě vejdou. Vše je takové hodně zaplastované, ale jak to bylo dobré v mrazech, žádný chladný kov, ke kterému byste mohli přimrznout, mimo ochranné ohrádky na zadním nosiči. Trošku jsme nepochopili trčící světlomet na řídítkách, který hodně ubírá na dobrém vzhledu čtyřkolky, proč zde není využit prostor pro světla v předním černém plastu, jak jsme na to zvyklí právě u toho Polarisu? Ono tady asi nejde o prvek krásy, ale jde o to, že vozidlo musí splnit některá nařízení, aby bylo připuštěno pro provoz na našich silnicích.
Patriot 300 Patriot 300 Do pole a do lesa, přes hory a doly:
Musím rozhodně pochválit jízdu na této čtyřkolce. Na silnici to nikam neuskakovalo a hravě to zvládalo i vyjeté koleje tak, že jsem neměl hrůzu z pomyšlení, že skončím pod koly protijedoucího kamionu. Radím však na silnici nezapínejte náhon 4x4, velmi špatně se to pak ovládá v zatáčkách. Tento převod je opravdu skvělým pomocníkem v členitém terénu. Manuální přepínání funguje na páčku a jde lehce nastavit. Měli jsme možnost porovnat funkčnost záběru všech kol s kamarádovou čtyřkolkou Can am 800 Outlander a zde skládám další poklonu. To co vyjel on já s Patriotem taky. Jen kamarád si dovolil tak trošku více riskovat a já měl stále na paměti, že jsme slíbili VDOčku, že tu čtyřkolku nezničíme a vrátíme ji funkční. Samozřejmě jsem byl víc vyklepaný a bolely mne ruce, ač Patriotek není zase tak tvrdý na podvozku, ale určitě bych si jako majitel a spokojený zákazník ty tlumiče vyměnil za trošku lepší.
Rozhodně velkým plusem pro tuto čtyřkolku mluví i výbava. Zakoupíte ji už s koulí tažného zařízení a s elektrickým navijákem. Myslíme si, že je to docela hezký dárek pro nás jezdce a uživatele Patriota od společnosti V.D.O. MOTO. Tažný tahá a vozík tam šel naklapnout naprosto v pohodě, ale ten naviják nám dal trošku zabrat. Ale na konec jsme vše v dobré vyřešili. Je zde použitý naviják s manuálním vytahováním a pak následné zavinutí je provedeno elektricky, ale musíte udělat pár úkonů, aby to šlo. Pro majitele jak současné, tak i budoucí popíšeme raději postup použití tohoto navijáku.

Patriot 300 Patriot 300 Naviják a postup použití:
Motocykl je vždy lepší mít nastartovaný při používání, protože naviják má poměrně velký odběr el. energie a při delším použití se může baterie vybít a nelze pak motocykl nastartovat.
Není však podmínkou.
Motocykl zajistíme proti posunutí zajištěním parkovací brzdy.
V zadní části pod nosičem zavazadel, je černá plastová přihrádka na dvou postraních gumách v které je zabudované zároveň zadní světlo. Po odklopení je v přihrádce uložen ovladač a přídružné el. Kabely (prodlužovák). Odklopíme sedačku a na kontakty baterie plus , mínus zapojíme příslušné kontakty červená (plus) černá (mínus). Na konci tohoto kabelu je zásuvka s dvěma kontakty. Ty zapojíme do navijáku z levé přední strany ve směru řízení. Z té stejné strany, hned vedle, je zásuvka do které zapojíme el. instalaci ovládání. Na ovládacím panelu je mikrospínač s polohami zapnuto vypnuto .
Poloha 1 zapnuto Poloha 0 vypnuto
U Navijáku z pravé strany povolíme zajišťovací plast. matici a lano i tažným hákem ručně vytáhneme. Zahákneme v potřebné vzdálenosti našponujeme a tlačítkem s označením číslicí 1 uvedeme naviják do chodu (přítahu ) směrem k sobě k přední části Motocyklu. Uvedením do polohy 0 se přítah zastaví.
Použití při pohybu tažmo se strojem.
Zapřaženou věc dobře zajistíme proti povolení. Odbrzdíme a se zařazeným chodem zpět a uvedením chodu navijáku do potřebné polohy 1-0 popojíždíme vzad. Při tomto manévru je vždy nezbytné mít zapnuto převod 4X4. Pro lepší účinnost.
Zapojení el. ovládání je možno stabilně . Vždy však v odborném servisu.
Text: David Kůrka

Patriot 300 Síla okamžiku:
Čtyřtaktní OHC motor olejem chlazený o výkonu 300 kubíků má překvapivou sílu a dostatečný zátah. Nejede to rychle, to snad ani není podmínkou, ale i těch 70 km/hod po silnici to s mojí těžkotonážní postavou upalovalo. Vozík plně naložený kamením nezapřahujte, to se pak v kopci zadýchává. Ale dříví z lesa, nebo přejetého divočáka to uveze zcela normálně. Je zde použitá poloautomatická převodovka s využitím odstředivé spojky a chvilku mi trvalo, než jsem se s tím naučil řadit. Motor nesmí být v tahu, to tam ten kvalt prostě nešel a nešel. Jak jsem se ale s tím naučil, šlo to parádně, jen trošku ztuha. Zpátečka je jištěna ochranou pojistkou – taková páčka, kterou musíte pootočit a podržet, pak tam teprve jde zařadit. Je to moc dobrá věc, protože vás to ochrání před zničením motoru při překopnutí kvaltu.
Pokud by se stalo, že vám z nějakého důvodu přestane sloužit baterie a vy nebudete moci čtyřkolku nastartovat přes elektrostartér nezoufejte, má to táhlo na ruční start. Je to taky moc dobrá věc, protože tlačit tuhle čtyřkolku je zcela vyčerpávající již po několika prvních metrech. Tak to máme další dobrou věc ve funkčnosti Patriota.
Nevím, jestli se to stávalo jen mě, ale nemohl jsem nikdy nastartovat, pokud tam byla zařazená nějaká rychlost. Vždy jsem musel dát neutrál a pak elektrostartér točil jak o život. Je to asi jištění pro tu automatickou převodovku.

Patriot 300 Patriot 300 A jak to vlastně dopadlo?
Pokud jste nenároční a opravdu chcete pracovní čtyřkolku s převodem 4x4 Patriot je pro vás tím správným řešením. Překvapila nás celková funkčnost tohoto stroje, který nepatří mezi žádné velké gigantické stroje, jak jsme zvyklí u některých jiných značek. Pohodlné sezení, ale více tuhé pérování, homologace pro dva jezdce, překvapivá výbava, dobré jízdní vlastnosti jak v terénu, tak i na silnici, co bychom si od takto cenově dostupné užitkové čtyřkolky mohli přát více? Každý si musí svůj názor udělat sám, máme také pár výhrad a nechceme zde psát jen to nej. Víme kde je původ výroby a i na této čtyřkolce jsme objevili pár úsměv vyvolávajících zvláštností. Když jsem chtěl dotáhnout šroubek držení výfuku, musel jsem odšroubovat jiné dva šrouby a oddělat držák zadního nosiče, ale to byla jen taková maličkost, která mne absolutně nerozhodí. Jak jsem psal v úvodu, práce musí být radostí.

Technická data zde >>>

Další fotky z testu Zde >>>