Monkey – od Lifanů
Dostal se nám do rukou krásný kousek od čínské firmy Lifan. Sice jen padesátka a ještě s omezovačem rychlosti, ale i tak dosti špatně k rozeznání od pravé Monkey.
Freddie Spencer vyhrál v roce 1982 závody Superbike v Daytoně s motocyklem CB750F. Honda vyrobí 2 500 kusů modelu Monkey ve vítězných barvách. Motocykl Monkey se v různých podobách prodává po celém světě již od roku 1967, bohužel v Evropě je zastoupen jen málo a i tato speciální edice je určena jen pro Japonsko. Motocykl poháněn čtyřdobým jednoválcem 50 ccm s výkonem 3 k. Díky hmotnosti pouhých 58 kg však výkon stačí na dosažení rychlosti až 90 km/h! … tolik z historie …
Malý velikán.
Vždy jsem toužil po vlastnictví nějaké motorky. Brázdit silnice, zdravit ostatní jezdce na motorkách a cítit se volně. Jak nádherná představa. Jen jestli to na téhle motorce bude možné, zdá se mi nějaká malá a nemohl jsem se zbavit pocitu, že mne budou asi ostatní přehlížet, protože se rozměrově budu na silnici ztrácet. Opak však je pravdou. Hned první jízda a všude veliký rozruch a obrovský zájem. Lidi se za mnou otáčeli a děti mi mávaly. Pokud jsem někde zastavil, hned byl kolem mne chumel zvědavců a nestačil jsem odpovídat na spousty dotazů ohledně této malé motorky. Hmm, tak to bych opravdu nečekal. Vezmu to teda hezky od začátku.
Rozměrově se opravdu jedná o velmi malou motorku. Osmi palcová kola, výška sedadla od silnice 63 cm a celková délka 130 cm to potvrzuje, ale zase nemá člověk strach, že se mu při pádu něco stane. Ještě jednu výhodu jsem zjistil, při zastavení jsem nemusel motorku nahnout abych mohl sestoupit. Prostě zastavím, dám nohy na zem, zvednu se a mohu odejít. Celková hmotnost 65 kg mi připadá na tak malou motorku docela dost, ale co nadělám, do posilovny nechodím, a tak si zacvičím alespoň při nakládání motorky do kufru auta. A to myslím smrtelně vážně. Motorka umožňuje jednoduché demontování řídítek a tím se vejde právě i do toho kufru běžného auta. Je to docela dobrý na dovolenou nebo na cestování po blízkém okolí. Na dalekou cestu se s tím nepouštějte, to právě raději naložte do toho auta.
U motoru vše při starém.
Ležatý OHC čtyřtaktní jednoválec o objemu 49 ccm s elektro startérem, ale zde i s nakopávačkou. Po nastartování se nic neděje. Vlastně ano, jen já mám problém. Motor jde tak tiše, že jsem stále měl natažené uši, abych něco zaslechl. Motor je z výrobní linky čínské firmy LIFAN, které již několik let používají, pro jejich jednoduchost a spolehlivost, i spousty jiných značek a výrobců jak motorek tak i čtyřkolek.
Výkon není až tak oslnivý, v dokladech jsem se dočetl 2,4 kW / 7500 ot, ale vždyť je to padesátka pro nejnižší skupinu řidičáku od 15-ti let, tak co bych chtěl. Rychlost maximálně 40 km/hod, opět papírově, tak to jsem se moc nenadchnul. Bylo to však jen do doby, než jsem nasedl, zařadil jedničku a chtěl se rozjet. Zjistil jsem, že ne vše psaný je pravdou. Motorka zabrala i s mýma 120 kilama a okamžitě šlo přední kolo do vzduchu a můj zadek na matičku zem. Takže síla tam je a ta rychlost? No na čtyřku jsem uháněl až 65 km/hod. Myslím, že když se odstraní omezení, tak to bude uhánět kolem 80 km/hod.
Ze začátku jsem si malinko pletl řazení, protože je zde vše od jedničky až po čtyřku od neutrálu směrem dolů. Během jízdy je docela švanda, když jsem si po rozjezdu opět cvaknul neutrál. Ale jak si na to zvyknete, je to fajn. Kvalty tam jdou lehce a přesně, převody jsou krátké, takže jsem tam vždy během chvilky nakopal čtyřku a nemusel jsem moc zbytečně podřazovat.
Jaká radost pohledět.
Celý test jsem si Monkey od Lifana užil a motorčička mi přirostla k srdci. A nejenom mě. Ostatní testovači jistě budou se mnou souhlasit. Nesmíme se na tenhle typ motorky dívat pohledem jezdce velkých nadupaných mašin, je to prostě jiná dimenze. Celkově velmi kvalitní zpracování jak rámu, tak i celé motorky. Jen se nám asi po měsíci jízdy povolily šrouby na disku předního kola. Jenže to jsme mohli tušit, že když s tím jezdíme pořád po zadním, tak jsme si to měli lépe prohlédnout. A ještě přestal ukazovat tachometr, jenže to jak jsme s tím předním kolem vždy praštili o silnici, tak vypadnul mechanický náhon tachometru.
Smutkem pro mě byla zadní brzda. Bubnová a skoro vůbec nefunkční. Věřím, že výrobce nechtěl, aby se při té obrovské rychlosti neseklo zadní kolo a jezdec si neublížil, ale mohlo by to být o chlup lepší. Přední brzda je kotoučová hydraulická a ta zase naopak brzdila až moc. Zadní pérování zajišťuje dvojice měkkých nestavitelných tlumičů. Přední šavle jsou také poměrně dosti měkké, ale tahle celková měkčí jízda je na tak malou motorku jen dobře, protože nikde nic nebrní a po jízdě na našich špatných cestách nebudete koktat. Motorka je jednomístná a uveze i těžší postavy. No když to uvezlo i mě, tak jim věřím.
Koupit, či nekoupit?
Jako přibližovadlo na kratší vzdálenosti, zcela rozhodně. I jako doplněk k velké motorce, nebo na různé srazy a akce, které se u nás pořádají. Na dovolenou, kam dojedu autem a Monkey mám v kufru na ježdění po okolí, to je prostě na to stavěné. Ale na denní jízdy dlouhých cest bych moc nedoporučoval. I když vím o lidech, kteří s tím absolvovali velké vzdálenosti a ujeli mnoho a mnoho kilometrů. Celkově mě Monkey od Lifana nadchnul a jsem rád, že jsou i takové stroje, které má člověk pro radost a oddech.
Děkujeme firmě
PNK motors za zapůjčení motocyklu na test.
Další fotky naleznete ve fotogalerii.
zde >>>