V.D.O. MOTO - EXPLORER 125

>, Téma: Redakční testy, recenze, Vydáno dne: 28. 08. 2008

Explorer 125 V.D.O. MOTO - EXPLORER 125 - náš test
Někde jsem slyšel, že srdce a první pohled rozhoduje o koupi motorky. Já mohu s klidným srdcem prohlásit, že můj první pohled na tuto motorku padnul okamžitě. Velice zajímavě vyhlížející endurko, které v naší republice prodává společnost V.D.O. MOTO, svým novým designem určitě upoutá nejednoho zákazníka a může být věrným společníkem na cestách mladších nadšenců jedné stopy a nejen těch mladších.


V jednoduchosti je síla …
Tak tohle rčení tady platí dvojnásobně. Pokud má někdo problém vyznat se v dnešním přetechnizovaném světě, není důvod ke strachu. Zcela jednoduché ovládací prvky, na které se dá zvyknout během pár prvních kilometrů, jsou na svém tradičním místě, jak už to tak u čínských strojů bývá a jediný výkřik moderní doby je modře svítící digitální displej. Explorer 125 A opět nic složitého. Ukazuje rychlost, kterou jedete, počet ujetých kilometrů, kontrolka světel, bliken, stav paliva v nádrži, neutrál a ještě pár drobností. Tak, nastartovat a jedeme. Jenže kde je spínací skříňka a klíč? Píši, že vše je na svém místě, ale tohle je opravdu jinak. Na předním pravém bočním držáku světel trčí klíček do světa. Explorer 125 No nevím, ale určitě to má svůj důvod, a kdo chce mít klíček nahoře u řídítek, stačí jen trochu šikovnosti a chvilka kutilství. Ale myslím, že není důvod hned každou jinou věc na motorce upravovat ke staru, během pár startů si na to člověk zvykne a řekl bych, že to umístění je možná lepší, než se na první pohled zdálo. Jinak nakopávačku najdete jednoduše na svém místě a jde s ní motorka nastartovat bez větších složitostí. Samozřejmostí je i elektrostartér, který opět jednoduše funguje na zmáčknutí tlačítka.
Motor, jak ho (ne)známe …
Pravda, čtyřtaktních 125 kubíků není žádná divočina, a ještě když k tomu přidám zastaralý systém OHV, řekne si každý, nic nového pod sluncem, ale …! Ten motor nás opravdu příjemně překvapil. Výrobcem je známá čínská firma LIFAN, která dala motoru do výkonu 7.2kW při 8500 ot. Zase hra čísel a opět žádná vyjímečnost, tak proč to moje ale …! Nejde totiž o napsané údaje od výrobce, či distributora, ale o skutečnou funkčnost motorky, které vládne tento slušně nastavený motor se stojatým válcem a s vyváženou klikou. Tak to je to, oč tu běží.
Explorer 125 Po nastartování se motorka hlásí lehce dunivým zvukem, ale nebojte, v noci nikoho rušit nadměrným hlukem nebudete. Motor jde pravidelně a díky vyvážené klice nepřenáší do stupaček žádné vibrace. To se to jezdilo. Ani po více ujetých kilometrech žádné brnění nohou nebo jiných partií těla. Motorka akcelerovala na každé pootočení plynu a předek se zvedal na pětku ještě v osmdesátce. Možná jen bych doporučil jiný typ karburátoru, protože tenhle trochu za motorem zaostává a strhává celkovou výkonnost motorky. Ale i tak jsme maximálku naměřili 120 km/hod (ještě by to jelo, ale nechtěli jsme novou motorku zbytečně přetěžovat) a v kopcích i se spolujezdkyní to stále upalovalo na stopětadvácu slušně bez většího zadýchávání. Pětistupňová převodovka s jedničkou dole, šla ze začátku trochu ztuha, ale po výměně oleje tam kvalty cvakaly lehoulince a přesně. Žádné překopávání se nekonalo, jen ten neutrál se špatně hledá, ale to známe i u jiných značek a modelů.
Jsme v obraze, rám se povedl …
Nedávné výroky některých motoristických odborníků na čínské dílenské zpracování, se pomalu ale jistě rozpadají v nenávratnu. Stále zlepšující se kvalita výroby je viditelná každým novým modelem, a ani tento není stranou pokroku. Sváry jsou čisté, vše do sebe zapadá, jak má a nikde nic nenarušuje celkově příznivý dojem motorky.
Explorer 125 Kyvná vidlice je zavěšena vnitřním uchycením a tlumí ji olejový centrál se stavitelnou tuhostí pružiny. Někomu možná bude chybět přepákování centrálu, ale myslím, že i bez této vymoženosti tlumič pracuje jak se od něj očekává. Rám se zdá být pevný a po celý náš test držel bez jediného prasknutí a to jsme jezdili i v obtížném terénu a na crossové trati. Zde se také velice slibně chovaly přední masivní vidlice, u tohoto modelu jsou použity stále více preferovanějšího typu upside-down. Explorer 125 Jen pozor v terénu na řidítka, jsou zde taková normální nic světoborného, ale vzhledem k faktu, že se jedná o motard na silničních kolech a je určen pro silniční provozování a ne na nějaké skákání na trati, jsou dostatečně pevná. Jen jsme měli pocit, že jsou zbytečně široká. Pro nadšence řádění v terénu, doporučujeme však dát řidítka jiná.
Sadmnáctipalcová kola vás spolehlivě dovezou na rozbitých silnicích i polních cestách a není znát žádné nepříjemné drncání. Přední o rozměru 100/80 a zadní 120/80 působí dojmem dospělácké motorky, ale zároveň i jezdci menší postavy nepotřebují štafle pro nastoupení. Při projíždění vyfrézovaného úseku silnice měl jezdec pocit, jako by pouze přejížděl po krabičkách zápalek.
Explorer 125 Explorer 125 Sedadlo je jednodílné, dostatečně dlouhé a pohodlné pro dvě osoby, ale tvrdé. Neškodilo by o trochu měkčí posezení vzhledem k faktu, že po delší jízdě bolí sedací část těla a musíte dělat častější zastávky. Po čase si ale člověk i na toto zvykne. Kotoučové hydraulické brzdy na obou kolech fungovaly a nechci se zde rozepisovat o brzdění typu zadní kolo ve vzduchu apod. Mám pocit, že pokud dokáže motorka se dvěma jezdci v sedle ve sto kilometrové rychlosti zastavit téměř na místě, jsou další slova zbytečná.
Vidím a jsem vidět …
Je opravdu potěšující pro nás uživatele, že se na trhu objevují čím dál lépe vyrobené stroje a EXPLORER 125 je toho zdařilým příkladem. Společnost V.D.O. MOTO, dokázala skloubit funkčnost motorky ruku v ruce s elegancí a neotřelým designem.
Explorer 125 Explorer 125 Plasty jdou do sebe bez znatelných mezer, a oproti starším modelům jsou pružné a určitě nebudou po několika kilometrech praskat a lámat se. Co se mi opravdu líbilo, jsou světla. Dvě kulaté čočky nad sebou, která svítí jak o život a možná ještě víc. Tahle světla jsou použita i u některých čtyřkolek z čínské produkce a opravdu za jízdy nemám o sebe strach, protože tohle intenzivní světlo je nepřehlédnutelné ve dne i v noci. Večerní jízda se stala požitkem a byla radost odpovídat všem blikajícím kamarádům na pozdrav. Samozřejmě se dá nastavit sklon svícení, ale já jsem raději, když mne moje okolí vidí.
Explorer 125 Radost budete mít i z maličkostí jako jsou některé drobné doplňky v imitaci karbonu nebo látkové odkládací pouzdro na zadním rámu, kde se nacházelo nějaké nářadí. Bohužel v našich končinách bych si tam nedával nic důležitého a peníze už vůbec ne. Dá se to sice odepnout a vzít sebou, ale kdo by se s tím pořád tahal. Proti nedovolenému odjetí motorky cizím člověkem je možnost uzamčení předních vidlic řízení. Nemohu však popsat fukčnost zámku, protože jsme dostali dva klíče a ani jeden nám tam nešel zastrčit a nešlo s tím pootočit.
Co říci na závěr? Test nám ukázal, že se opravdu na trhu začínají objevovat motorky účelově zaměřené pro určitou skupinu uživatelů - pro naše mladé a začínající jezdce, ale které mohou sedlat i pokročilejší a náročnější jezdci.
Explorer 125 Ke konci testu se nám začala škvařit guma oddalující plastový kryt výfuku, ale asi se jednalo jen o tento jeden stroj a vůbec to nezměnilo náš názor, že EXPLORER 125 je a bude dobrou volbou pro spousty spokojených jezdců.

EXPLORER 125 technická data zde >>>

A co na to testovací jezdci?

STREETBOY (Michal) - testovací jezdec:
Velice příjemné svezení, dobrý zátah, žádné vibrace jen lehké ve stupačkách spolujezdce. Stačilo by pod uchycení na rámu dát nějaké pryžové mezipodložky. Jen mi vadila ta širší řidítka. Těžko se mi s ní loučilo.

BÓĎA (Bohouš) – příležitostný mechanik:
Měl jsem pocit, že to lehce uskakuje na rovné silnici, ale jinak hodnotím velmi kladně jak zpracování, tak i jízdní vlastnosti.

NIKY (Nikola) – asistentka a batůžek:
Z ženského pohledu mi připadala stejná jako všechny ostatní, které vídám. Vůbec jsem nechápala, proč s tím všichni tolik nadělají. Po první jízdě, kterou jsem jako „batůžek“ úspěšně absolvovala, už mi nepřišla tak úplně normální. Doteď nevím, co se mi na ní líbilo, každopádně tam něco bylo. Od té doby jsem se na jízdu vždy těšila. Možná jen tam byla trochu úzká sedačka, ale to se v zápalu jízdy ztratilo. A ještě malou připomínku, lehce brní nohy od stupaček spolujezdce. Na konec mi bylo i líto, když jsme jí museli po testu vracet.

www.motochina.cz